Brems nærsynethed med de rigtige brilleglas

Skyggen af det brilleglas, der bruges til at bremse nærsynethed.

Der er evidens for, at man godt kan bremse nærsynethed med op til 67% af den antaget udvikling med de rigtige brilleglas.

Glasset er opbygget af ringe eller zoner.

Styrken i zonerne i glasset er henholdsvis skarp og uskrapt.

Den skarpe zone svarer til den styrke barnet har brug for og kan i den zone se rigtigt.

Modsat ser barnet uskarpt i den anden zone.

Et nærsynet øje kan kan lidt forenklet sammenlignes med en rund kugle der begynder at strække sig så formen bliver langt. Man kan forstille sig formen på et æg. Jo mere nærsynet man er jo mere stærker øjet sig.

På bagsiden af øjet sidder det fast på nethinden. Formen på nethinden passer til det kugle runde øje. Lidt lige som en en æggebakke, hvor hvert æg passer i, forskellen er dog at nethinden slutter helt tæt om øjet.

Nethinden er vigtig. Det er her, synsindtrykkene samles og sende op til hjernen.

Når øjet begynder at blive langt, altså mere nærsynet, passer det ikke længere ind i den kugle runde form, som nethinden har.

I de lave minus styrker, kan nethinde godt give sig lidt, men på et tidsrum når nærsynetheden er blevet meget højt, bliver strækket på nethinden tilsvarende højt, og risikoen er, at der sker en nethindeløsning.

Øjet sidder ikke længere fast på hele nethinden.

Nu kommer der ikke synsindtryk til hele nethinden og der er altså synsfelter på nethinden hvor den ikke længere modtager synsindtryk.

Der er blinde pletter.

Med glas der bremser nærsynethed, vil man på langsigt gerne forbygge, at øjet bliver så nærsynet (langt), at det giver slip på nethinden.

Den uskrape zone i glasset manipulerer punket hvor øjet ser skrapt, så det ikke længere er på nethinden men et punkt foran nethinden.

Det betyder, at øjet ikke behøver at strække sig nær så meget.

Prisen på glassene er 3 x den almindelig pris på standart glas.

Det er altså ikke en billig løsning.

Glassene stopper ved -10 og anbefales til børn, hvor øjet stadig er i udvikling.